Studium przypadku
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecnie na rynku działa ogromna liczba różnego rodzaju przedsiębiorstw - mikro, małych i średnich oraz korporacji zatrudniających średniorocznie ponad 250 pracowników. Sklepy wielkopowierzchniowe coraz częściej zastępują małe sklepy detaliczne, które przez dominację gigantów popadają w trudności finansowe, których konsekwencją często jest zakończenie prowadzenia działalności. Szansą w przypadku popadania w kryzys może być działalność na zasadzie franczyzy. Współpraca z rozpoznawalnymi sieciami handlowymi zapewnia innym firmom okazję pozostania na rynku i nieznane wcześniej możliwości rozwoju.

 

Franczyza jest metodą działania przedsiębiorstwa różniącą się w kilku aspektach od tradycyjnego handlu. Nazwa „franczyza” swoje pochodzenie ma w średniowiecznej Francji, gdzie sformułowanie „la franchise” oznaczało udzielenie szczególnego prawa przez władzę na przykład w celu budowy dróg lub organizacji targowisk, osobie, która za taki przywilej musiała zapłacić. W obecnych czasach franczyza stanowi metodę prowadzenia działalności gospodarczej, według określonych zasad, wykorzystując wiedzę i technologię udostępnioną przez franczyzodawcę.

Wielką zaletą małych i średnich przedsiębiorstw w porównaniu do korporacji jest duża elastyczność. Takie biznesy umożliwiają również utrzymanie bliskich relacji z klientami oraz nie wymagają rozbudowanych systemów zarządzania. Niestety silna konkurencja i brutalne metody działania gigantów sprawiają, że wiele małych sklepików czy punktów usługowych nie prowadzi już swojej działalności. W przypadku nadchodzących biznesowych problemów, właściciele mogą rozważyć przejście na model franczyzowy.

 

Co w tym biznesie dostarcza franczyzodawca?

Działalność na zasadzie franczyzy określa zakres pakietu franczyzowego, inaczej licencji, który obejmuje całą koncepcję prowadzenia biznesu. Najczęściej w skład takiej licencji franczyzowej wchodzą: znak towarowy, know-how, podręcznik operacyjny, świadczone usługi oraz pobierane opłaty. Osoba otwierająca tego rodzaju biznes, działa pod marką franczyzodawcy, którą stanowi znak towarowy. Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej może nią być rysunek, wyraz, ornament, kompozycja kolorystyczna, a także na przykład melodia. Know-how znacząco ułatwia działania w branży poprzez gotową fachową wiedzę, niezbędną w prowadzeniu produkcji, poufną i niedostępną dla osób z zewnątrz.

Obszerny materiał zawierający szczegółowy opis koncepcji, określający ważne zasady, procedury, umożliwiający ochronę tajemnic handlowych to podręcznik operacyjny. Franczyzobiorcy, rozpoczynając swoje działania, muszą być świadomi, jakie obowiązki spoczywają na drugiej stronie, najczęściej wśród nich jest aktywność public relations, rozwój oferty produktowej, zapewnienie wysokiej jakości towarów lub usług oraz obsługa dostaw i nadzór nad systemem finansowo-administracyjnym. W licencji określone są opłaty, które franczyzobiorcy muszą ponosić za korzyści działania w tym systemie, na rzecz dawcy pakietu.

Więcej informacji
Dodatkowe informacje o biznesie franczyzowym dostępne są na stronie https://katalogfranczyz.pl/ - katalog ofert franczyzowych

REKLAMA